AI riktlinjer för skolan

Följande riktlinjerna har tagits fram av Bard, Berholt, Galbraith, Kjellson och Rangsjö inom Jönköpings Kommun.

Artificiell intelligens nämns på mycket få ställen i skolans styrdokument, och om det inte nämns explicit finns inte formella krav på att ta upp AI i undervisningen. Det finns däremot många skrivningar som ger utrymme för att ta upp AI, både i enskilda kurs- och ämnesplaner och i övergripande formuleringar i läroplaner.

Som nämns i stödmaterialen få syn på digitaliseringen kan digital kompetens i skolans styrdokument beskrivas i fyra aspekter, nämligen att förstå digitaliseringens påverkan på samhället och individen, använda och förstå digitala verktyg och medier, ha ett kritiskt och ansvarsfullt förhållningssätt, samt lösa problem och omsätta idéer i handling med hjälp av digitala verktyg. AI berör alla dessa aspekter. (Skolverket 2003)

Skolverket (2023). Råd om ChatGPT och liknade verktyg. https://www.skolverket.se/skolutveckling/inspiration-och-stod-i-arbetet/stod-i-arbetet/rad-om-ai-chat-gpt-och-liknande-verktyg, [2023-12-14]

Etiska riktlinjer för skolan

Användning av AI-verktyg ska ske ansvarsfullt och i enlighet med etiska riktlinjer, lagar, förordningar och föreskrifter.

  • Transparens: Skolan måste säkerställa transparens i användningen av AI och kunna redogöra för syfte, val av tjänst och beslutsprocesser.

  • Gynnsamhet: AI ska gynna elever, lärare och samhället som helhet. 

  • Ansvarsskyldighet: Skolans lärare och personal måste använda AI på ett ansvarsfullt och ändamålsenligt vis.

  • Integritet: Skolan måste säkerställa förenlighet med dataskyddsförordningen.

  • Tillgänglighet: I de sammanhang då AI används ska förutsättningarna vara anpassade för att tillgodose tillgänglighet för alla och på lika villkor.

  • Utveckling: Skolan ska följa AI-utvecklingen i samhället, i synnerhet gällande skolfrågor, och regelbundet utvärdera skolans riktlinjer och göra justeringar vid behov.

Etiska riktlinjer för lärare

vid användning av AI och data i undervisning och inlärning: 

  • Inlärningsfokus: AI bör användas för att främja inlärning, med särskild uppmärksamhet på att förhindra oreflekterad avlastning. Detta innebär att AI inte bör användas enbart för att minska arbetsbelastningen på ett sätt som kan hämma utvecklingen av viktiga färdigheter och förmågor hos elever.

  • Inkludering och lika villkor: I de sammanhang då AI används ska förutsättningarna vara anpassade för att tillgodose tillgänglighet för alla och på lika villkor.  

  • Pedagogiskt ansvar: Läraren kontrollerar utbildningsprocessen och avgör när AI får användas av elever i undervisningen. AI används som stödverktyg och läraren lyfter vikten av ett källkritiskt och sakkritiskt förhållningssätt. Om AI används för planering och lektionsförberedelser ska samstämmighet med styrdokument säkerställas.

  • Kompetens: Vid användning av AI i undervisningen ska läraren ha förståelse för de tjänster som används. Detta inkluderar kunskap om dess styrkor och begränsningar samt deras potentiella inverkan på inlärningsprocessen.

  • Bedömning: Läraren ska äga bedömningen även om AI används som stöd i bedömningsprocessen och läraren ska säkerställa god transparens i sådana fall. Läraren har ett ansvar för att bedömning grundar sig i ändamålsenliga bedömningssituationer, en allsidig utvärdering av uppvisade kunskaper och en väl avvägd återkoppling till elever. Användandet av AI för helt automatiserad bedömning är inte en tillförlitlig metod och ska därför inte användas till det syftet.

  • Etisk dataanvändning: Om läraren uppmanar elever att använda en AI-tjänst så ska tjänsten vara prövad och godkänd av utbildningsförvaltningen för användande i undervisning tillsammans med elever. Om läraren själv använder en AI-tjänst så ska användandet vara förenligt med dataskyddsförordningen, elevers integritet ska särskilt beaktas och eventuella personuppgifter ska gallras bort från underlaget.